دکتر زهرا دادآفرید

هفت

3دی1402

 

بررسی جستار سخن گوی تنبل‌ها

عنوان دوم چرا موفق نبودن آسان نیست؟

نویسنده آرتور کریستال

نام کتاب: فقط روزهایی که می‌نویسم

کریستال در ابتدای جستار از خودش می‌گوید. بعد از گفتن شرح کوتاهی می‌رود سر اصل مطلب: «به عنوان یک مرد سفیدپوست آمریکایی که شرایط جسمی خوبی از یکی از دانشگاههای آیوی لیگ دارد من در بیست‌وپنج سال گذشته پول ناچیزی درآورده‌ام. وقتی می گویم ناچیز منظورم واقعن ناچیز است.»

 

سوال مطرح می‌کند: «سوال این است چرا تن به زندگی فقیرانه‌ای داده‌ام در حالی که سلایق و علایقم درست بر خلاف آن بوده است.»

با لحنی طنز و به صورت خلاقانه‌ای به توصیف خودش از زبان دوستانش می‌پردازد. یک شیوه برای سخن گفتن از خود.

موضوع مورد بحثش را از منظر جامعه بررسی می‌کند.

سری به گذشته خویش می‌‌زند. اینکه در جوانی چه کارهایی کرده و هدفش از این کارها این بوده که در نهایت نویسنده شود. بعد از کنکاش خود، می رسد به نظر خودش در مورد تنبلی و این جمله‌: «بعضی‌ها تنبل به دنیا می‌آیند بعضی‌ها تنبلی را کسب می کنند و مورد هجوم آن واقع می‌شوند. اما تنبلی از هر کجا که امده باشد نامشروع است.»

در ادامه بررسی تاریخ ومفهوم تنبلی درگذشته می‌گوید اگر انسانی کار نمیکرد یک انگل محسوب میشد.

با همان لحن شوخ حرفهای خرافی آدم‌های معروف را در متن می‌گنجاند. قرار نیست یک مقاله‌ی علمی بنویسد. دارد خودش را و تنبلی خودش را زیر ذره بین میگذارد. همان چیزی که از یک جستار روایی خوب  انتظار می رود. خودش را افشا می‌کند.

در قسمت دوم جستار به روانشناسی تنبلی می‌پردازد. اینجا کمی مطلب علمی می‌شود. از جملات آدمهای معروف جابه‌جا در متنش استفاده می‌کند.

« تنشی که ساموئل بکت این طور توضیحش می‌دهد: نه چیزی هست که بگویی، نه چیزی که با ان بگویی، نه چیزی که از ان بگویی، نه توانی برای گفتن، نه میلی به گفتن، اما باید گفت.»

به تحلیلهای فلسفی از زندگی می‌‌رسد: «به روایتی زندگی امتحانی است که فقط یک سوال دارد: اصلن چرا داری امتحان میدهی؟ گفته‌اند «جای خالی را پر کنید» و تو به فکر فرو می‌روی و بعد به صرافت می‌افتی که شاید درست‌ترین جواب اصلن وجود نداشته باشد.»

در آخرین پاراگراف نتیجه گیری می کند و به نوعی به سوالش پاسخ می دهد.

«و اما در مورد تنبلی که همه جا دنبالم می اید، بلاخره راهی برای اهلی کردنش پیدا کرده ام. رخوت، انزوا، افسردگی خفیف به همراه دز سالمی ازعلاقه به پول مرا آرام آرام به ان شغلی که باید کشانده است. بله خواننده‌ی عزیز فیلم نامه نویس شده‌ام.»

 

 

اشتراک گذاری
آخرین دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط